✕ Stäng

Bantningsmedel – för att rivstarta viktnedgång

Genom att använda bantningsmedel kan du på ett enkelt sätt få koll på och minska ditt kaloriintag. För att lyckas med din viktnedgång är det däremot viktigt att du hittar en långsiktig balanserad livsstil som passar dig. Med hälsosam kost och träning kan du gå ner dina extra kilon och må bra.

Emilie Karlson, redaktör på Healthcare Media
Senast uppdaterad 21 september 2015

Gå ner i vikt med bantningsmedel

BantningsmedelLägg om din livsstil

Många bantningsmedel, så som soppor, smoothies och bars, rekommenderar att du ska följa ett program eller en diet. Det räcker inte bara med att använda bantningsmedel för att du ska lyckas på lång sikt. Det handlar om inställning, motivation och en ändrad livsstil.

Att gå ner i vikt och bli av med ett sockerberoende går till viss del att jämföra med att sluta röka. Du kommer inte nå dina mål om du inte är redo för en stor förändring.

Individuellt om bantningsmedel fungerar

För vissa fungerar bantningsmedel som en motivation till att komma igång med träning, ett sundare liv och för att bryta mönster. För andra leder bara bantningsmedel till jojo-bantning då de blir hungriga och byter tillbaka sin gamla livsstil.

För- och nackdelar

Det finns både för- och nackdelar med bantningsmedel.

Fördelar
  • Du blir motiverad till att gå ner i vikt.
  • Du kan lätt hålla koll på ditt kaloriintag.
  • Du behöver inte tänka på vad du ska äta om du använder bantningsmedel som måltidsersättning.
  • Följer du ett program kan du börja med en kickstart med mycket lågt kaloriintag för att sedan övergå till en balanserad viktnedgång med hälsosam mat och träning.
Nackdelar
  • Vissa bantningsmedel innehåller socker vilket kan göra att du blir mer sugen och äter mer.
  • Bantningsmedel fungerar inte om du tar det som ett mellanmål och äter vanlig mat till frukost, lunch och middag. Det kan göra att du går upp i vikt istället.
  • Bantningsmedel kan göra att du börjar jojo-banta. Vilket innebär att du bara använder bantningsmedel i en period för att sedan återgå till dina gamla vanliga vanor.
  • Att bara dricka smoothies eller soppor alternativt ta en bar till lunch kan gör att du blir väldigt hungrig, på dåligt humör eller får ett pendlande blodsocker.

Kost och träning

För att lyckas med din viktnedgång är det viktigt att du hittar en metod som du känner att du kan leva med livet ut. Bantningsmedel kan du använda under en begränsad period, men sedan gäller det att du med kost och träning upprätthåller en hälsosam livsstil.

Styrketräning, konditionsträning, att ta morgonpromenader och att äta enligt tallriksmodellen är en bra väg till ett långt och frisk liv.

Emilie Karlson
redaktör på Healthcare Media
Publicerad 3 mars 2013, senast uppdaterad 21 september 2015

Senaste Nytt